Wat als je een brief kon schrijven aan je 10-jarige ik

Standard

Wat als je een brief kon schrijven aan je 10-jarige ik over de keuzes die je hebt gemaakt in het leven.
Wat zou je dan zeggen?
Ik zou mijn 10-jarige IK heel graag een stukje Mindfulness mee willen geven!

Ga niet opzoek naar geluk;
Je bent het al, een en al geluk. Straal het uit. Geniet van alles en spreek je uit. In de loop van mijn leven gebeuren allerhande zaken vooral op het emotionele vlak. Dierbaren overlijden, misbruik, emotionele verwaarlozing, vriendschappen eindigen, huwelijken stranden, banen gaan verloren en de verwachtingen die ik had pakken totaal anders uit. Het is niet altijd makkelijk om met zulke ingrijpende zaken om te gaan. Om maar meteen met de deur in huis te vallen. Blijf niet hangen in gevoelens van tegenslag en ongelukkig zijn. Jij bent verwantwoordelijk voor het feit hoe jij je voelt. Ga niet alleen zitten kniezen en denken aan de dood, want niemand kan ruiken wat er met jou werkelijk speelt.

We kennen allemaal wel mensen die altijd gelukkig en vrolijk zijn, jij bent er een van en dan vooral alleen voor de buitenwereld van binnen teer je weg van verdriet. Een allemanvriendje wil je zijn maar dat kan helemaal niet en diep van binnen ben je zo erg eenzaam. Misschien denk je dat iedereen zo gelukkig geboren is op jou na of dat ze een makkelijk leven hebben of in een liefdevolle omgeving wonen. Niets van dit alles hoeft waar te zijn. Gelukkige mensen zijn gelukkig door de keuzes die ze maken in hun denken en gedrag. Gelukkige mensen kiezen bewust wat ze denken en hoe ze zich gedragen, het is ze geleerd, zodat alles wat ze doen leidt tot geluk. Ongelukkige mensen denken en gedragen zich (meestal onbewust) zodanig, blijven in het negatieve hangen, dat ze zich ongelukkig gaan voelen. Jij zag dat bij je naaste, ervaarde vele ruzies, maar schroom je niet om hun nog meer verdriet te doen en spreek ze aan en uit jouw gevoelens, want ik weet nu dat ze jou heel graag gelukkig zullen zien en bereid zijn om ook jou te helpen.

Gelukkige mensen kiezen voor optimistische gedachten. Dit is niet iets wat zomaar komt aanwaaien, maar het is een manier waarop je naar het leven kijkt. In plaats van te reageren vanuit verwondingen uit het verleden, kijken gelukkige mensen naar de mogelijkheden die de situatie te bieden heeft en wat ervan geleerd kan worden. Gelukkige mensen beseffen wat zij kunnen controleren en wat zij niet onder controle hebben of kunnen houden. Gelukkige mensen realiseren zich dat negatieve gedachten hen ongelukkig maakt.

Ongelukkige mensen verliezen veel levens energie en vreugde in dingen (mensen, gebeurtenissen, omgevingen) die ze niet kunnen veranderen. Dit leidt tot meer frustratie. Gelukkige mensen richten zich alleen op dingen waar ze wel controle over hebben en accepteren de zaken die ze niet kunnen veranderen, en stoppen daar ook geen energie in. Als je aan je innerlijke geluk wilt werken en gelukkig wilt worden, dan moet je beseffen dat geluk bij jezelf van binnen zit en dat het een manier van denken en gedragen is. Leer dit en deel je gevoelens altijd. Geluk overkomt je niet, je moet er gewoon aan werken.

Jouw angsten spreek ze uit en deel ze ;
Iedereen heeft wel eens gevoelens van angst of andere onplezierige gevoelens. Maar als je last hebt van angst en paniek gevoelens en deze langdurig aanhouden gaat het je leven beheersen en kan het je van je geluks gevoel beroven. Angst en paniek aanvallen, je raakt er nooit aan gewend en het heeft een enorme impact op je functioneren. Want je kunt zomaar uit het niets angstig of in paniek raken. De doodwens omdat jij jezelf niet uit en niemand ten lasten wilt zijn. Het vreet aan jou. Kijk ernaar en laat het jou niet gebeuren. Je hoeft geen angst te hebben en daardoor in paniek te geraken. Jij mag uitspreken dat je bang bent en onzeker. Daar is niets mis mee.

De belangrijkste oorzaken voor angst zijn roofbouw op jezelf, boosheid, frustratie, wanneer je te lang te kwaad bent op iemand, lang onder stress staat of langdurig ruzie maakt. Vergelijk het met spieren. Zodra jij je spieren overbelast, kun je ze even niet gebruiken of je raakt geblesseerd. Zo is het ook wanneer jij je bovenkamer overbelast. Al heb ik geleerd uit mijn leven, dat dit letterlijk het geval is en het met mijn spieren is gebeurd. Altijd onder hoog spanning staan, door te weinig communiceren. Ik sprak nergens over en ik hoop dat jij dat wel gaat doen. Het heeft mij echt (on)zichtbaar ziek gemaakt en er allerlei kwalen voor in de plaats terug gegeven die mijn leven nog altijd erg belemmeren.

Als je last hebt van een angstprobleem is het belangrijk om te beseffen waar deze angst vandaan komt. Angsten hebben met elkaar gemeen dat ze allemaal producten zijn van ons onbewuste zenuwstelsel, dat zichzelf een verhoogde activiteit van angst heeft aangeleerd. Een angstprobleem is een gedrag, urenlang, dagenlang, maandenlang en jarenlang heb ik zo geleefd.

De eerste stap is je angst te ontmaskeren: door de beelden en gedachten in je hoofd af te stemmen op de werkelijkheid. Vervolgens is het zaak je energie en gedachten weer te richten op dingen die je wel wilt doen. En dan te stoppen met je oude gedragspatroon en weer leuke activiteiten te gaan ondernemen. Zo kom je uit de cirkel en reageert jouw lichaam met nieuw, niet angstig gedrag. Gelukgevoel overheerst dan! Ik kom er pas achter na 44 jaar hoe het nu werkelijk moet.

Ik heb hulp gezocht in 2011 en heel hard aan mijn IK gewerkt om het open tegemoet te treden. Ik ben niet mijn angst. Ik ben niet een allermanvriend, ik heb zeker wel grenzen tot hier en niet verder. Daarnaast leerde ik om het denken vanaf een zekere afstand te observeren en om contact te maken met mijn lichaam. Ik kreeg stevige ankers aangereikt om binnen een groep van gelijkgestemden er tijd voor het uit te wisselen van de oefenervaringen.

Angst beheersen kon ik niet meer alleen en daar heb ik nu medicatie voor gekregen er is teveel kapot gemaakt, dat heel veel weg neemt, mijn advies naar jou is bespreek je angsten met je ouders gooi het open en zorg ervoor dat je gehoord wordt en hulp krijgt bij alles wat je tegenkomt. Zorg ervoor dat de balans in je leven herstelt. Of je nu met grote of kleine angsten, zorgen, stress of spanningen te kampen hebt, je hoeft je er niet door te laten afremmen. En zorgt ervoor dat je de somberheid, depressies en de burnout niet hoeft mee te maken.

Mijzelf in de weg zitten;
Ik zat mijzelf vaak in de weg. Het zijn mijn eigen gedachten. Gedachten over wat ik waard ben, wat ik wil en waar ik bang voor ben. Als ik geleerd had te vertrouwen op mijn gevoel, mijzelf goed genoeg vond en stopte met piekeren, had alles veranderd. Dan vond ik de kracht in mijzelf terug. Innerlijke groei betekent dus dat ik ook naar de negatieve kanten kan kijken. Door het accepteren van mijn negatieve kanten kan ik mij bevrijd voelen.

Ik miste vaak het geloof en vertrouwen in mijzelf, had te veel zelfkritiek en piekerde tot ik een ons woog. Ik voer voornamelijk een gevecht met mijzelf. Dat veroorzaakt spanning en onzekerheid. Waarom moet ik mij zorgen maken ? Omdat anderen dat ook doen ? Of om dat mijn gevoel dat zegt ? Zorgen maken en piekeren zorgen maar voor één ding: voor meer zorgen en meer piekeren. Het is een zinloos denkproces wat zichzelf in stand houdt, en waar ik echt niet verder mee kom. Stop met die zelf veminkende innerlijke strijd.

Ik was (grotendeels) zelf verantwoordelijk voor mijn leven. Als ik dit niet wil accepteren kan ik negatieve gevoelens en gedachten ervaren. Leer te vertrouwen op jezelf en uit te gaan van het goede. Wat gebeurt, dat zie je dan wel, maar wat er ook gebeurt: je kunt het aan. Zo ga je van innerlijke strijd naar een innerlijke kracht ! Durf te leven in het hier en nu. Wees vriendelijk en mild voor jezelf. Durf naar jezelf te kijken en je kwetsbaar op te stellen. Zo kom je steeds beter bij je eigen gevoel, en innerlijke kracht.

Neem tijd voor jezelf;
Ieder mens heeft tijd voor zichzelf nodig. Jij dus ook. Tijd is belangrijk om de gebeurtenissen van alle dag en je leven te verwerken en om even alles op een rijtje te kunnen zetten. Om terug te komen in rust en balans. Hoe close je ook bent met de mensen om je heen, vergeet niet om de band met jezelf sterk te houden. Trek je daarom regelmatig bewust even terug en neem een avond of een ander moment tijd voor jezelf.

Door de drukte van alledag neem je misschien niet voldoende tijd om tot jezelf te komen. En dat terwijl het je juist zoveel rustiger en sterker maakt in die alledaagse drukte. Iedereen heeft het nodig. Denk eens aan de potentiële consequenties als je niet even wat tijd neemt voor jezelf. Stress en disbalans zullen vroeg of laat de overhand gaan nemen. Schenkt daarom dagelijks aandacht aan jezelf en voorkom innerlijke onrust en verwaarlozing.

Jij bent de belangrijkste persoon in je eigen leven, zelfs als dat niet zo voelt. Je moet dus goed voor jezelf zorgen, jezelf in leven houden en zorgen dat aan je behoeften voldaan wordt. Door af en toe stil te staan bij jezelf zorg je dat je lekker in je vel blijft zitten. Vraag jezelf eens af, investeer ik voldoende tijd in mijzelf. Hoe belangrijk vindt ik mij zelf en de rust in mijn eigen leven ? Hoe vaak neem jij de tijd om je eigen leven onder de loep te nemen, hoe dicht sta jij bij jezelf ? Gun jezelf elke dag een korte time out waarin je aandacht en tijd aan jezelf en jouw behoeften besteed.

Je houdt van lachen, lach echt en niet omdat jij je masker draagt;
Als je van lachen houdt kun je makkelijker relativeren. Humor helpt je om balans te houden tussen jouw situatie en de mate waarin die situatie je bezighoudt. Als je niet kunt relativeren, zul je het moeilijk hebben in je leven. Je zult onevenredig veel stress ervaren door je gepieker. Leer te relativeren, dat zorgt ervoor dat je opgeruimder en lichter door het leven gaat.

Je staat er misschien niet bij stil dat lachen een essentieel onderdeel is van het leven. Ruim daarom voldoende tijd in om leuke dingen te doen, dingen die je vrolijk en blij maken. Wees geen 24 uur slaaf van anderen en de maatschappij. Zoek regelmatig de gezelligheid en humor op, ook dit is een onderdeel van je leven. Plezier en lachen verlichten spanning en stress. Vaak vergeten mensen hoe belangrijk lachen eigenlijk is, dit komt omdat ze altijd maar in de doe modus zitten.

Lachen maakt deel uit van een universele taal, die alle mensen op de wereld gebruiken en begrijpen. Lachen brengt mensen bij elkaar. Bovendien hoef je niet ernstig te doen om ernstig te zijn. Er zijn veel manieren om met problemen om te gaan. Het kan ook op een plezierige manier. Leef met een knipoog naar jezelf. Lachen is een gratis kalmeer middel zonder bijwerking.

Vriendschappen;
Goede vriendschap heeft niet perse te maken met hoe vaak je iemand ziet, maar hoe je met elkaar omgaat. Koester ze,…je bent altijd zo opzoek geweest en hebt daardoor heel veel tijd in vrienden gestopt en door vele zogenaamde vriendschappen gemerkt als jij ze nodig had zij er niet waren voor jou! Volg je hart en koester hen die je echt nemen zoals je bent.

Lieve Urs, je bent een nog mooier en gelukkiger mens als je deze lessen gebruikt in je verdere leven!
-xxx-

About ursula67

Iets over mij! Schrijven, schrijven ik wil alles vastleggen en het lukt mij niet eens meer nu om alles wat ik wil schrijven op te schrijven er gebeurd zoveel met mij. Ik doe mijn best! Over mij 1967.......lang geleden Zal ik maar bij het begin beginnen waren er eens 2 verliefde mensen, net getrouwd en samen op vakantie in Italië met de tent, LOVE, IS IN THE AIR...tja, wat wil je de zon, zee en prachtige omgeving zorgde voor hen voor de gezelligheid en zij werden verrast. Gewenst dat was ik zeker, al was dit nog niet de planning,,,Tadaaaaaaaaaaaa, zij konden mij na 9 maanden ontvangen in hun appartement in Kruiken zeikers stad. Hoera een MEISJE en 2 dagen later waren zij 1 jaar getrouwd!! Ursula 1967

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s