NOODPLAN BIJ #fibromyalgie

Standard

Van de besloten FB pagina toch erg interessant voor lotgenoten!

NOODPLANNING VOOR EEN FLARE-UP DAG:

N “Nee” zeggen. Zeg alle mogelijke afspraken en activiteiten die je buiten de deur zou doen af. Je eerste prioriteit moet nu zijn : “Nee” zeggen, dit is een van de beste manieren om je grenzen te bewaken waarbinnen je kunt functioneren op zo een dag als vandaag. Je moet jezelf echt inhouden op zo een dag, het zal je veel druk en stress geven.

O Oefeningen en bewegen. Doe alleen wat echt gedaan moet worden en stel de overige taken uit. Stel overige fysieke taken (klusjes, boodschappen doen, autorijden, etc) die niet perse nu gedaan hoeven te worden uit, en houd in plaats hiervan je spieren zachtjes in beweging. Strekoefeningen, yoga oefeningen, of een korte wandeling in de natuur houd je genoeg in beweging om je te behoeden voor stijve, pijnlijke spieren.

O Overige hulpmiddellen. Gebruik alle mogelijke hulpmiddelen om de pijn te bestrijden, zoals warmtekompressen of warmtepleisters, koude kompressen, gels die (spier)pijn verlichten, en (als niets anders helpt) pijnmedicatie. Drink extra water : het houd je vochtgehalte op peil, je nieren werkend, en het weerhoud giftige afvalstoffen (inclusief de medicatie) om je systeem te overbelasten. Als je niet van gewoon water houd, er zijn tegenwoordig veel water met fruitsmaken.

D Delegeren en vermijden. Delegeer taken die je niet aankan of je extra pijn bezorgen, door hulp te vragen van je familie en/of vrienden. Indien dit niet kan, deze taken vermijden en ze op een andere dag doen dat je niet zoveel pijn hebt. Vermijd mogelijke confrontaties en stress (zowel lichamelijk als emotioneel), omdat dit je symptomen zal verergeren.

P Positief denken. Studies hebben bewezen dat positieve energie pijn aanzienlijk kan reduceren. Negatief denken en/of je concentreren op je pijn zullen je pijn verergeren. Probeer positieve, aanmoedigende gedachten te denken, zoals “Ik moet luisteren naar mijn lichaam, en mijn lichaam vertelt me dat het een “time-out” nodig heeft, en “Als ik mezelf vandaag in acht neem, zal ik er morgen veel baat bij hebben”

L Luister naar je lichaam. Wanneer je leert de beginstadium van pijn en vermoeidheid te herkennen, kun je er vaak nog iets aan doen voordat ze verergeren. Vecht niet tegen vermoeidheid, maar neem even wat meer rust. Experts vermoeden dat slaap (of liever het gebrek eraan) een rol spelen in Fibromyalgie symptomen, dus voldoende rust is uiterst belangrijk.

A Afleiding vinden. Ga op zoek naar, en vergroot afleiding dat je plezier verschaft, zoals een goed boek lezen, naar muziek luisteren, een spelletje spleen, schilderen of een film kijken. Probeer activiteiten vinden die je gedachten wegleiden van de pijn, zoals bijv. een vlooienmarkt bezoeken of een heerlijke wandeling in de natuur.

N Neem veel meer rust. Zorg dat je veel meer rust (en/of slaap) dan normaal neemt. Of je nu doet aan ontspanningsoefeningen, aromatherapie, yoga, of meditatie, ontspanning van lichaam en geest is een zeer machtige wapen in het bestrijden van Fibromyalgie symptomen.

About ursula67

Iets over mij! Schrijven, schrijven ik wil alles vastleggen en het lukt mij niet eens meer nu om alles wat ik wil schrijven op te schrijven er gebeurd zoveel met mij. Ik doe mijn best! Over mij 1967.......lang geleden Zal ik maar bij het begin beginnen waren er eens 2 verliefde mensen, net getrouwd en samen op vakantie in Italië met de tent, LOVE, IS IN THE AIR...tja, wat wil je de zon, zee en prachtige omgeving zorgde voor hen voor de gezelligheid en zij werden verrast. Gewenst dat was ik zeker, al was dit nog niet de planning,,,Tadaaaaaaaaaaaa, zij konden mij na 9 maanden ontvangen in hun appartement in Kruiken zeikers stad. Hoera een MEISJE en 2 dagen later waren zij 1 jaar getrouwd!! Ursula 1967

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s